Uskon, että muotilehtien taika piilee niiden kansikuvissa. Kansikuvat ovat nykypäivänä miltein taideteoksia, ja niillä olen pitkälle saanut sisustettua, no, ainakin hyllyt ja pöydät erittäin tehokkaasti, sanoi mieheni mitä sanoi. Olen kansikuva-addiktio. Jos kansi on hyvännäköinen, ei minua kiinnosta onko sisältöä ruotsia, venäjää taikka japania.
Toki myös sisältö on tärkeää, ja sitähän me naiset haluamme lukea, insipiroitua ja huokailla syvään haaveillessamme samankaltaisesta elämästä.
Elämä muotilehden sisällä voisi olla melko hektistä, jopa pelottavaa. Muoti vaihtuu kuin maito jääkaapissa, ja uudet mallitulokkaat syrjäyttävät vanhoja ja sesonki on nykyään puolisesonki... liian monimutkaista.
En ole perehtynyt syvemmälle muodin maailmaan, kuin sen tarjoamaan ylellisyyteen, johon minulla toki taas ei ole varaa. Muoti on minulle vähän vieras sana, enemmänkin perehdytän itseäni siihen kuka olen, mikä olen ja missä olen. Ja sitä haen muotilehdistä. Inspiroitumista. Itsensä löytämistä.
Mutta voiko sitä löytää itseään muotilehdistä? Voi, hyvinkin. On vain osattava lukea rivien välistä. Vai olenko ainoa tässä asiassa? (Se tosin selittäisi melkoiset lehtikasat hyllyillä, pöydillä ja lattialla.) Muotilehti on minulle enemmänkin kuin päivän kaurapuuroannos. Vähän kuin pois pääsy omasta maailmasta, mutta viimeisen sivun kääntyessä huokaisee hepotuksesta, että oma elämä onkin niin helppoa, on vain osattava nauttia siitä mitä on.
kuva:weheartit
Kiire on nykypäivän sana. Olet luuseri, hyödytön, jopa kummallinen, jos kerrot että sinulla on vapaata aikaa. Siksi ihmisten on keksittävä tekemistä. Niin myös muodissa. Sen on pysyttävä jatkuvasti liikkeellä. (Vai millä muuten voi selittää heräteostoksensa talvipakkasilla, kiikuttaessaan pastellinsävyisiä toppeja ja hameita, ja talvea on ainakin viisi kuukautta jäljellä??)
Joskun tuntuu, kuin sesonki vaatekaupoissa muuttuisi kaksi kertaa nopeammin, kuin aikaisemmin. Eräskin ystäväni oli etsimässä talvitakkia joulukuun lopulla, kun vaatemyyjä katseli meitä pyöreillä isoilla silmillään paheksuen; "Siis, talvisesonkihan meni jo ohi, nyt alkaa kevätsesonki!" Selvä.
Muotilehdistä näkee usein, kuinka ensin joulukuussa viihdyttiin turvallisissa villapaidoissa, mutta viimeistään helmikuun numeroissa kehotetaan jo etsimään käsiin ne "must have top 10"- tuotetta, joilla pärjää tulevana kesänä.
Vihaan juuri tätä aikaa, tiedä pukeutuisiko edelleen lämpimiin tuttuihin, vaiko kaivaa kaapin perältä kesäntuoksuisia kukkamekkoja. Onko se +2 edelleenkin kylmä? ON, se on ihan prkeleen kylmä. Valitan.
Mutta silti kaikesta tästä huolimatta viihdyn kaikkien muotilehtien kansikuvieni kanssa ja olen onnellinen, että talvea on vielä jäljellä, koska se antaa aikaa haaveilulle, "must have top 10" lista muuttuu vielä varmasti ainakin kaksi kertaa. Eikö?
Olen heikkona etenkin Italian ja Pariisin Vogue, i-D Magazine, Elle ja Trendi kansikuviin. Ei varmasti enää tarvitse kertoa, kuinka paljon rahaa menee kuukausittain lehtiin, lehtitilauksiin... halvemmaksi se tulee kuitenkin, kuin vaatekaapin uusiminen joka ikinen kevät, kesä, syksy ja talvi.
Käynkin nyt uusien lehtien kimppuun.
Ja P.S., kaikki miehet kuulolle! Lehden vuosikerta (tai irtonumero) on ehkä maailman helpoin (ja usein halpa) tuliainen, pikku yllätys, synttärilahja, joululahja mitä naiselle, tyttöystävälle, ystävälle voi antaa, paitsi jos mielessäsi oli Aku Ankka, ugh!! Ja jos lahjaan sisällyttää vielä suklaata, saatat olla suosiossa pidemmän aikaa.
Kuvat: Vogue.it, Vogue.fr, I-D Magazine, Trendi.fi, Elle.com, Image.fi, Thelovemagazine.co.uk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti